۱۳۸۵/۰۶/۰۱

درمورد شازده کوچولو

حکایت‌ها و نقل قول‌های مربوط به سرنوشت شازده کوچولو نامحدود است. در اینجا تنها چند نمونه برای برانگیختن کنجکاوی دوست‌داران این داستان آورده می‌شود که به نظر جالب و قابل توجه‌اند. 
- ۶۱۲ نام هواپیمایی در کتاب «پست جنوب» (بخش چهار) است که سنت اگزوپری پانزده سال بعد این نام را برای اخترک مسافر کوچولواش انتخاب می‌کند. 
- در سال ۲۰۰۱، با ابتکار سازمان ناسا، به طور رسمی اختری با ب-۶۱۲ نام‌گذاری شد. این نام‌گذاری به این خاطر است که این اختر تا قبل از سال ۲۰۱۵ از خط سیر خودش به سمت زمین منحرف خواهد شد. 
- اخترشناس فرانسوی، «فیلیپ پرین»، در ژوئن ۲۰۰۲، در مدت اقامتش در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، یک نسخه از کتاب شازده کوچولو را برای خوش‌شانسی همراه خود می‌برد. 
- مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی (۱۹۷۶-۱۸۸۹)، «شازده کوچولو» را مهمترین کتاب فرانسوی زمان خودش معرفی می‌کند. دلیل این علاقه را می‌توان بر روی جلد چاپ اول این کتاب که به زبان آلمانی در سوییس (۱۹۴۹) منتشر شد یافت. ناشر این عبارت طولانی را برای معرفی کتابش درنظر گرفته: «این کتاب مخصوص کودکان نیست، بلکه پیغامی است از شاعری بزرگ که همه‌ی تنهایی‌ها را تسکین می‌دهد و ما را در فهم رازهای بزرگ این جهان یاری می‌دهد. این کتاب منتخب پروفسور مارتین هایدگر است.» 
- دومینیک دوویلپان، نخست‌وزیر فرانسه نیز یک نسخه از چاپ اصلی آمریکایی کتاب «شازده کوچولو» به زبان فرانسه را دارد. این اولین کتابی‌ست که او از مادرش هدیه گرفته است. 
- ژاک پرور، شاعر فرانسوی و نویسنده‌ی بزرگ کتاب‌های کودکان، از سنت اگزوپری بخاطر تقلید از وی در قسمت کوچکی از نوشته‌هایش، در مقدمه‌ی کتاب «رقص بزرگ بهار» تشکر می‌کند. 
- بسیاری از شخصیت‌های انجمن‌های مدنی توسط همتایانشان یا مردم، با اقتباس از شخصیت معروف سنت‌اگزوپری، «شازده کوچولو» نامیده می‌شوند. بعنوان نمونه مارتین هیرش، مدیر موسسه‌ای خیریه، شازده کوچولوی فقرا نام گرفته است. 
- شاید شازده کوچولو تبدیل به یک اصطلاح در روزنامه‌نگاری شده باشد، ولی باید توجه داشت که به ندرت تیتر یک کتاب به زبان عامیانه راه پیدا می‌کند. 
- در پایان، کنسوئلوی سنت‌اگزوپری، که همیشه خیال می‌کند تنها گل سرخ شازده کوچولوست، دعای تاثیرگذاری را اینگونه می‌نویسد: «خدای آسمان‌ها! شما که در تمام باغ‌ها حضور دارید، عطر ستاره‌ها را به گل‌های سرخ ببخشید، تا در این زمین تیره از سلاح‌ها، هدایتگر باغبان‌های سرباز باشند، به سوی خانه‌هایشان. تو را سپاس می‌گویم، پروردگارا! پدر گل‌های سرخ! آنها را یاری کن تا صدای قلب‌های ما را بشنوند، تا زمانی که به باغ‌های شما بازگردیم. آمین!»