۱۴۰۰/۱۲/۱۱

تبعیض


یک وقتی آدم باید بنشیند و کلاه خودش را قاضی کند که ببیند خدای نکرده نژاد پرستی توی خونش نباشد. مبادا کسی را بخاطر جنسیت، سن، شغل، محل زندگی، یا قومیت و ملیت قضاوت کرده باشد. یک وقتی بنشینید و خوب فکر کنید که هیچ وقت شده بگویید فلانی شهرستانی یا دهاتی است؟ شده که رانندگی یک زن را مسخره کنید؟ شده که کسی را از توی لیست مهمانها حذف کرده باشید فقط بخاطر اینکه مثل بقیه شیک نبوده؟ مثال زیاد است از این دست. بگذارید چند تا سوال مشخص بپرسم.

فرض کنید مهمان دارید. یکی از اقوام پولدارتان که خارج زندگی می‌کند و اتفاقن از بچگی رابطه‌ی خوبی با هم داشتید، آمده مهمانی. چطور پذیرایی می‌کنید؟ اگر وقت رفتن ماشینشان روشن نشود، برایشان تاکسی نمی‌گیرید و با اصرار پول تاکسی را حساب نمی‌کنید؟ چرا؟ چون آخر آنها همیشه با ماشین رفت و آمد می‌کنند و عادت ندارند که بروند کنار خیابان منتظر وسیله بایستند، با آن لباسهای خوشگل. بفرستید آنها را که بروند و حالا خیال کنید از اقوام شهرستانی‌تان آمده‌اند مهمانی. همانهایی که عادت دارند همیشه روی زمین سفره بیندازند و عادت دارند بعد غذا آشپزخانه را مرتب کنند و ظرف‌ها را بشورند. از اینها چطور پذیرایی می‌کنید؟ هیچ در بند این هستید که اینها بدون ماشین چطور برمی‌گردند خانه؟ خب اینها مسیر همه‌ی متروها و اتوبوسها را بلند و عادت دارند، همیشه بدون ماشین می‌روند این طرف و آن طرف.

فرض کنید دوتا همسایه دارید. با یکی‌شان رفت و آمد خانوادگی دارید و با آن یکی نه. این یکی خانواده‌ی آرامی به نظر می‌رسند و به ظاهر، عشق توی خانه‌شان جولان می‌دهد. اما صدای دعوای آن یکی خانواده‌ی پر جمعیت و بی نزاکت همیشه بلند است. یک روز دزد می‌زند به خانه‌ی همسایه. اگر دزد به همسایه‌ی آرامتان زده باشد، سعی نمی‌کنید برای حل مشکل همراهشان باشد و کمکشان کنید؟ اگر دزد به همسایه‌ی شلوغتان زده باشد، باز هم رفتار مشابه دارید؟

مثال خیلی خیلی زیاد است. همین که اصطلاح تهرانی و شهرستانی داریم برای اثبات نژاد پرستی‌مان کافی است. حالا اگر شما استثنا باشید بهتان اجازه می‌دهم از رفتار نژاد پرستانه‌ی خبرنگارهای اروپایی و آمریکایی در مورد مقایسه‌ی جنگ در اوکراین و خاورمیانه ایراد بگیرید. خبرنگارها چی گفته‌اند؟ گفته‌اند که اوکراین مثل سوریه و افغانستان نیست که عادت به درگیری داشته باشند. گفته‌اند اوکراینی‌ها شیک‌تر و زیباترند. شما اگر در موقعیت‌های مشابه، ملت را غیر از این قضاوت می‌کنید، دست مریزاد.

عکس از جنگ سوریه است در تابستان دوهزارونوزده.