۱۳۸۷/۱۰/۱۱

نوئل کی بود

(این متن را به سفارش یک دوست می‏نویسم)


نوئل بیست‏وپنجم دسامبر است. این جشن گرچه مربوط به تولد مسیح است و جشنی مذهبی به حساب می‏آید، اما بیشتر بهانه‏ای برای دور هم جمع شدن خانواده به حساب می‏آید. مردم جشن پایان سال را به هم تبریک می‏گویند. تعطیلات از یکی دو روز قبل از نوئل شروع می‏شود و تا چهارم ژانویه طول می‏کشد.
زیبایی‏های جشن نوئل از حدود دو هفته قبل شروع می‏شود. بازار رونق می‏گیرد و نوئل بهانه‏ی تبلیغات می‏شود. فروشگاه‏ها فضاهای مخصوصی را به تزئینات درخت کریسمس و لوازم مربوط به پذیرایی و مهمانی ترتیب می‏دهند. اینجا شکلات از مهمترین چیزهایی‏ست که بخصوص برای هدیه دادن می‏خرند. بسته‏های کادویی برای بچه‏ها معمولن بزرگتر از حد معمول انتخاب می‏شوند. بازارهای فصلی مخصوص نوئل و جشن‏ها و فعالیت‏های فرهنگی هم در این محدوده‏ی زمانی زیادند. مثلن بازار نوئل امسال در محدوده‏ی وسیعی در میدان مرکزی شهر بصورت غرفه‏های چوبی برپا ‏بود. در میان این بازار محدوده‏ی بازی برای بچه‏ها، زمین پاتیناژ و جنگل برفی مصنوعی ساخته بودند. یکی از جذابیت‏های این فضا چرخ‏وفلک بسیار بزرگی بود که در ارتفاع آن می‏شود تا چندین شهر دورتر را دید.
رنگ طلایی برای بشقاب‏های یکبار مصرف و یا دستمال‏های سفره و وسایل تزئینی جشن‏های نوئل غالب است. طلایی، قرمز، بنفش و سبز از رنگ‏هایی هستند که کنار برف مصنوعی تزئینات جشن‏ها و درخت‏های کریسمس استفاده می‏شوند. قیمت یک درخت کریسمس معمولی اینجا حدود بیست‏وپنج یورو بود. درخت نوئل را همه تزئین نمی‏کنند، مگر اینکه اعتقادات مذهبی داشته باشند یا تزئینات و چراغ‏های چشمک زنش را کنار خانواده دوست داشته باشند. ستاره‏ی بالای درخت را کسانی فراموش نمی‏کنند که اعتقادات مذهبی شدید داشته باشند.
در ایام نوئل که بازار نوئل برپا می‏شود و مردم خرید نوئل می‏روند، همه‏جا تزئینات نوئل دارند. عروسک‏ها، درخت‏ها، برچسب‏ها و هرچیز دیگری می‏تواند ویترین‏ها را شکل تازه‏ای بدهد. اما بهترین تزئینات را آرایشگاه‏ها دارند: گوزن‏های سفید و بابانوئل‏ها در صحنه‏های برفی. بابانوئل از ملزومات جشن نوئل است. در بازار نوئل، کنار درخت‏های تزئین شده، اغلب بابانوئل‏ها ساعت حضور دارند. روی صندلی مخصوصشان می‏نشینند و با مردم عکس یادگاری می‏گیرند. عکس یادگاری گرفتن از برنامه‏هایی‏ست که توسط شهرداری برنامه‏ریزی می‏شود و من هرجا دیدم مجانی بود. خیلی از مردم عروسک بابانوئلی که از نردبان کوتاهش بالا می‏رود را از شاخه‏ی نورانی، از پشت پنجره‏ آویزان می‏کنند.
اما کنار تمام این تفریحات و جاذبه‏ها، سختی تشریفات هم هست. در زمانه‏ای که افراد خانواده گاه در شهرها و یا حتی کشورهای دور زندگی می‏کنند، دور هم جمع شدن خانواده قدری خسته کننده است. گذشته از این اغلب جوان‏ها ترجیح می‏دهند روزهای تعطیل آخر سال را با دوستان و یا در سفر بگذرانند. شب نوئل همه‏ی مغازه‏ها زود تعطیل می‏کنند. برای بچه‏ها هم این شب خیلی خوشایند نیست که مجبورند زودتر از همیشه حدود ساعت نه بخوابند. چون اگر دیر بخوابی ممکن است شانس هدیه گرفتن از بابانوئل را از دست بدهی. روز نوئل از دلگیرترین روز سال است. بازار تعطیل است. همه در خانه پیش خانواده می‏مانند. هوا هم طبعن باید سرد باشد. از تفریحات این روزها سینما یا تئاتر یا رستوران رفتن یا دیدن نمایش‏های عمومی برنامه‏ریزی شده است. قیمت غذای شب نوئل در یک رستوران معمولی گاه از حد صد یورو هم می‏گذرد. درعوض روزهای آرام بعد تا پایان تعطیلات روزهای سفر و وقت گذرانی با دوستان است. امسال خیلی از مردم شکایت از اوضاع بد اقتصادی دارند و می‏گویند تمایلی به خوش گذرانی‏های سال نو ندارند. شکایت مردم از بیشتر شدن تعداد بی‏خانمان‏ها و یا تمدید نشدن قراردادهای کاری‏ست.
عکس‌های مربوط به بازار نوئل نیس را اینجا ببینید.